• Kindcentrum de Zonnewijzer
    • Algemeen
    • Het team
    • Schoolgids
    • Passend onderwijs
    • Aangesloten bij Blosse
    • Coördinatoren
    • Werken op kindcentrum De Zonnewijzer?
  • Jenaplan
    • Wat is Jenaplan?
    • Ons jenaplanonderwijs
    • Waarde(n)vol leren
  • Schooltijden, vakanties en verlof
    • Schoolvakanties en schooltijden
    • Aanvragen verlof
  • Digitaal
    • Vanaf groep 5 een iPad
    • Thuisgebruik tablet
    • Internet en Social Media
  • Contact
  • Beleid en protocollen op De Zonnewijzer
  • Ouderbetrokkenheid
  • Ouderraad (OR)
  • De Kindcentrumraad (opvang en onderwijs)
    • Notulen
    • Notulen '21-'22
  • Blosseraad
  • Trakteren op de Zonnewijzer
  • Onderbouw 1/2
    • Komeet
    • Zon
    • Aarde
    • Ster
    • Maan
  • Middenbouw 3/4/5
    • Calypso
    • Ceres
    • Mars
    • Mercurius
    • Poolster
    • Sirius
    • Supernova
  • Bovenbouw 6/7/8
    • Eris
    • Neptunus
    • Pluto
    • Saturnus
    • Triton
    • Uranus
    • Venus
  • Zorggroep
    • Jupiter
  • Hoogbegaafden
    • Atlas
  • Leerlingenraad
  • Opvang op de Zonnewijzer
  • Alle opvangvormen
  • Ontdektalent
  • Kennismaken en aanmelden kind
  • Open dagen
  • wisselen van school

Waarden en normen op Jenaplanschool

De Zonnewijzer; Gedrag en Anti-pestprotocol

 

Bekijk hier de weergave met ondersteunende afbeeldingen van de Kanjertraining.

Een veilig klimaat en een prettige sfeer zijn belangrijke voorwaarden om te komen tot goede leerprestaties. We willen dat leerlingen en groepsleerkrachten met plezier naar school gaan.

Respect voor elkaar staat bij ons hoog in het vaandel. Algemene fatsoensnormen en goede omgangsvormen vinden we belangrijk.

Op de Jenaplanschool De Zonnewijzer hebben we afgesproken, dat alle groepsleerkrachten en betrokkenen zich houden aan ons gedrags- en pestprotocol. Hierin is te lezen wat leerlingen en ouders van groepsleerkrachten mogen verwachten. Tevens staat erin wat wij als team van leerlingen en ouders verwachten.

 

Groepsleerkrachten, ouders en betrokkenen hebben een voorbeeldfunctie met betrekking tot dit gedragsprotocol.

 

Gedrag

Algemene omgangsregels: Aandacht, Respect, Samen.

Op de Zonnewijzer:

  • luisteren wij naar elkaar en geven elkaar de ruimte een boodschap duidelijk te maken
  • accepteren wij elkaar en mag er verschil zijn tussen mensen.
  • helpen wij elkaar daar waar wij kunnen en waar dat gevraagd wordt.
  • ondernemen wij activiteiten samen en sluiten niemand buiten.

 

Algemene gedragsregels.

Op onze school:

  • is het een gewoonte een ander te begroeten of gedag te zeggen.
  • gaan wij zorgvuldig met eigen spullen en die van anderen om en verzorgen onze leefomgeving.
  • lopen we, met of zonder begeleiding, rustig in en uit het schoolgebouw.
  • komen wij op tijd.
  • noemen wij elkaar bij de naam.
  • zijn wij zelf verantwoordelijk voor onze daden en kunnen wij daarop worden aangesproken.
  • lossen wij ruzies, conflicten en meningsverschillen op door met elkaar in gesprek te gaan.
  • we maken daarbij gebruik van de Kanjertraining en wordt deze training preventief ingezet.
  • zorgen we ervoor dat een conflict niet escaleert.
  • praten wij respectvol en rechtstreeks tot de betrokkenen (ook via de sociale media).
  • accepteren wij geen pestgedrag( zie ook onze Schoolgids).
  • vinden we dat deze regels op school en tijdens buitenschoolse activiteiten gelden. (Bijv.: schoolreisjes, sportdagen, kamp, bij de BSO, tijdens gymlessen)

 

Regels voor leerlingen

  • In de klas heeft elke groepsleerkracht, in het begin van het schooljaar, samen met de kinderen een aantal specifieke klassenregels afgesproken die samenhangen met onze Kanjertraining lessen. De poster van de Kanjertraining hangt zichtbaar in de groepen en op de gangen.(zie bijlagen)
  • Als je de klas binnenkomt, ga je rustig op je plek zitten.
  • Niemand doet iets wat een ander stoort.
  • Ruzies worden uitgesproken en bijgelegd, eventueel met hulp van de groepsleerkrachten en/of andere betrokkenen.
  • Je blijft van elkaar en elkaars spullen af.
  • Je steekt je vinger op wanneer je iets wilt zeggen of vragen.
  • Je luistert respectvol naar elkaar. Iedereen mag voor zijn of haar mening uitkomen.
  • Samen zorgen we ervoor dat het netjes blijft in en om het schoolgebouw.
  • Pesten accepteren we niet, we spreken elkaar aan op pestgedrag.
  • Je zorgt samen voor een goede sfeer.

 

Regels voor onderwijskundig en ondersteunend personeel

  • Je zorgt voor een positieve uitstraling waarbij complimenten stimulans en beloning kernwoorden zijn van je aanpak.
  • Je hanteert beleefdheidsvormen naar de kinderen toe en behandelt ze met respect ten aanzien van hun eigenheid en ontwikkeling.
  • Je hanteert een zorgvuldig taalgebruik naar kinderen en ouders/verzorgers toe.
  • Als groepsleerkracht zorg je voor een sfeer van rust en veiligheid.
  • Je zorgt voor een groepsklimaat waarin verschillen tussen kinderen geaccepteerd worden.
  • Je gaat zorgvuldig en professioneel om met ongedisciplineerd gedrag van  kinderen.
  • Als team dragen we een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor alle leerlingen.
  • We geven elkaar constructieve feedback op gedrag van leerlingen.
  • Je geeft elkaar constructieve feedback op gedrag.
  • Je staat open voor constructieve feedback op eigen handelen.
  • We gaan open eerlijk en tactvol met ouders, leerlingen, collega’s en betrokkenen om.

 

Aandachtspunten voor ouders, verzorgers en groepsleerkrachten.

  • Groepsleerkrachten, ouders en leerlingen handelen naar dit protocol, leven deze regels na en kunnen daarop aangesproken worden.
  • Groepsleerkrachten, leerlingen en ouders zijn zich er van bewust dat onze school een veilige leeromgeving is. Het is van groot belang dat leerlingen correct gedrag zien, zowel thuis als op school.
  • Na schriftelijke vastlegging van het oudergesprek ondertekenen ouders voor gezien (zie bijlage 1)
  • De ouders worden bij een tweede overtreding uitgenodigd voor een gesprek. Bij dit gesprek is één van de directieleden aanwezig. Er worden afspraken met de ouders gemaakt; indien nodig vindt een vervolggesprek plaats.
  • Als de veiligheid van leerlingen en/of groepsleerkrachten in het geding is door  onaanvaardbaar gedrag van ouders, kan aan de ouders de toegang tot de school door de directie geweigerd worden.

 

Specifieke gedragsverwachtingen De Zonnewijzer:

Algemene ruimte

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

 

Gangen:

  • Loop rustig naar binnen en buiten
  • Hang je jas en tas op de afgesproken plaats
  • Houd de deur voor elkaar open.
  • Gun elkaar de ruimte.
  • Binnen praat je met een rustige stem.
  • Veeg je voeten als je binnen komt.
  • Zorg samen dat alles er netjes uit ziet.
  • Sluit de deur als je de laatste bent.

 

Trappen:

  • Loop rechts omhoog en rechts omlaag
  • Rustig lopen, tree voor tree
  • Gun elkaar de ruimte.
  • Loop direct naar je eigen stamgroep.

 

Ingang lokaal:

  • Loop rustig naar binnen en buiten
  • Blijf niet op de gang hangen
  • Kauwgom in de prullenbak
  • Zet je mobiel op stil en berg je mobiel goed op
  • Houd de deur voor elkaar open.
  • Gun elkaar de ruimte.
  • De laatste sluit de deur.

 

Speelplein

  • Op het plein loop je naast je fiets
  • Gebruik de speelplekken waar ze voor bedoeld zijn
  • Onderbouw blijft achter de lijn als de middenbouw ook buiten speelt
  • Geen ‘zwarte pet’ gedrag.
  • We hebben respect voor elkaar en voor de natuur.
  • Wees zuinig op de spullen.
  • Houd het plein schoon.
  • Samen de gebruikte materialen opruimen.

 

Toiletten

  • Houd het toilet schoon
  • Neem toiletpapier mee uit de groep
  • Als je klaar bent ga je direct terug naar de groep
  • Meld het bij de conciërge of de groepsleerkracht als de ruimte er vies uitziet
  • Gebruik het kaart- en/of kettingsysteem.
  • Wacht rustig op je beurt.
  • Iedereen gaat zitten op de toiletpot.
  • Sluit de deur.
  • Ruim het op als het per ongeluk mis gaat.
  • Je mag naar het toilet als de uitleg is afgelopen.
  • Trek de wc na afloop goed door.
  • Was je handen als je klaar bent.
  • Wees zuinig met water en toiletpapier.
  • Gebruik het toilet die voor jou is bedoeld.
  •  

Kleedkamers in gymzaal en sporthal

  • Loop rustig naar binnen en buiten
  • Zorg dat de kleedkamerdeur achter de laatste dicht gaat
  • Hang al je spullen aan één haakje en zet je schoenen onder de bank
  • Hang je spullen aan één kant van de kleedkamer (bb)
  • Gebruik de douche alleen als de groepsleerkracht daar toestemming voor geeft
  • Zorg bij lang haar dat het in een staart zit
  • Sieraden af doen
  • Gymschoenen verplicht
  • Gun elkaar de ruimte.
  • Hang gevallen spullen weer op.
  • Binnen praat je met zachte stem.
  • Help elkaar als het nodig is. Als je klaar bent ga je direct de gymzaal in.
  • Neem al je spullen weer mee terug naar school/huis en controleer de kleedkamer als je wegloopt.
  • Houd de ruimte netjes.
  • Houd eten en/of drinken in je gymtas.

 

Algemene ruimte

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Gymzaal/ sporthal

  • Pak alleen materialen als de groepsleerkracht dat vraagt
  • Gebruik de materialen waar ze voor bedoeld zijn
  • Binnen praat je met een ‘binnen-stem’.
  • Zet materialen op de juiste plek weer terug.

 

Speelzaal
 

  • Loop rustig naar binnen en buiten
  • Ga op de afgesproken plek zitten
  • Draag gymschoenen in de speelzaal
  • Pak alleen materialen als de groepsleerkracht daar om vraagt
  • Binnen praat je met een binnen-stem.
  • Gun elkaar de ruimte.
  • We ruimen samen alles op.
  • Gebruik de spullen waar ze voor bedoeld zijn.

 

Schuur onderbouw
 

  • Ga in de rij staan en wacht op de groepsleerkracht
  • Blijf met de karren en fietsjes op het speelplein
  • Samen spelen, samen delen.
  • Geef de spullen aan juf/meester als er wordt opgeruimd.

 

Schooltuin

  • Gebruik het gereedschap waar het voor bedoeld is
  • Zet het gereedschap weer netjes terug op de kar
  • Houd het gereedschap met de scherpe kant naar beneden
  • Heb respect voor de natuur.
  • Kijk goed waar je loop.
  • Help elkaar waar nodig.
  • Luister goed naar de ‘tuinouder’.
  • Zorg goed voor de planten.
  • Ruim het gereedschap netjes en schoon op.
  • Ga zuinig om met water.
  • Veeg je voeten voordat je weer naar binnen gaat.

 

Fietsenrekken

  • Plaats je fiets in het daarvoor bestemde rek
  • Je loopt naast je fiets naar de rekken
  • Gevallen fietsen zet je rechtop.
  • Wacht even als je er nog niet bij kunt.
  • Wees voorzichtig met de fietsen.
  • Meld het bij je juf/ meester als er iets per ongeluk is stuk gegaan.

 

Aula

  • Gebruik de ruimte alleen als de groepsleerkracht dat aangeeft
  • Laat de ruimte netjes achter
  • In de aula werk je stil
  • Binnen praat je met je binnen-stem
  • Wees stil tijdens een voorstelling.
  • Houd je aandacht bij de voorstelling uit respect voor de ‘spelers’.
  • Geen ‘zwart en/of rode pet’ gedrag
  • Blijf op je plaats.
  • Laat je werkplek netjes en schoon achter.
  • Houd rekening met elkaar.
  • Gebruik de spullen waarvoor ze bedoeld zijn.

 

Pesten.

 

Onaanvaardbaar en antisociaal gedrag

Onder onaanvaardbaar en antisociaal gedrag verstaan wij over het algemeen alle gedrag dat niet in overeenstemming is met de visie van onze school.
Concreet zien wij het volgende gedrag als onaanvaardbaar of als antisociaal:

  • pesten
  • bedreiging
  • lichamelijk en/of verbaal geweld
  • schuttingtaal en/of obscene gebaren
  • agressie
  • discriminatie
  • ongewenste intimiteiten
  • stelen
  • vernieling
  • schelden en vloeken
  • bewust kwetsend en / of respectloos gedrag
  • aanhoudend storend gedrag tijdens het werk

 

De consequenties van onaanvaardbaar en antisociaal gedrag:

1.      Eerste overtreding: waarschuwing aan de leerling en de ouders. Schriftelijke vastlegging door de groepsleerkracht (zie bijlage). Melden dat maatregelen worden genomen bij een volgende overtreding binnen zes weken.

2.      Tweede overtreding binnen zes weken na eerste overtreding:    schriftelijke vastlegging door groepsleerkracht (zie bijlage), groepsleerkracht belt ouders, directie wordt op de hoogte gebracht. De ouders worden uitgenodigd voor gesprek. Bij dit gesprek is naast de groepsleerkracht een lid van de directie aanwezig.

3.      Derde overtreding binnen zes weken na tweede overtreding: schriftelijke vastlegging door groepsleerkracht (zie bijlage), directie belt ouders. Consequentie: één dag in andere groep of in een aparte ruimte met toezicht met eigen werk. Er wordt een melding gemaakt bij het bestuur van stichting Blosse.

5.      Vierde overtreding binnen zes weken na derde overtreding: schriftelijke vastlegging door groepsleerkracht in overleg met directie. Consequentie: uitnodiging aan ouders door groepsleerkracht en directie, 2 dagen thuis werken. ’s Ochtends werk halen en ’s middags schoolwerk inleveren.

6.      Vijfde overtreding binnen zes weken na vierde overtreding: schriftelijke vastlegging door groepsleerkracht in overleg met directie. Consequentie: uitnodiging aan ouders door groepsleerkracht en directie, eventueel verwijdering*, week in andere groep met eigen werk of in een aparte ruimte met toezicht. Schorsing en/of verwijdering gebeurt na over leg met de stichting Blosse; het bevoegd gezag schorst en verwijdert.

7.      Indien ongewenst gedrag continueert en de leerling niet meer te handhaven is op onze school, kan deze definitief van school worden verwijderd**.

8.      Bij (zeer) ernstige overtredingen van de gedragsregels kunnen één of meer van bovenstaande stappen worden overgeslagen. De beslissing hierover wordt genomen door de directie, in overleg met de groepsleerkracht. Tevens wordt het bestuur van Blosse hiervan op de hoogte gesteld.

 

*In bijzondere gevallen kan een leerling door de directeur na overleg met het bevoegd gezag (schoolbestuur) en de inspectie en na melding bij de leerplichtambtenaar, voor één of meerdere dagen verwijderd worden. De ouders kan de toegang tot de onderwijsgebouwen en het schoolplein worden ontzegd. Deze maatregel zal alleen worden gebruikt als een leerling of een ouder zich ernstig heeft misdragen ten opzichte van medeleerlingen en / of onderwijskundig - en ondersteunend personeel.  Gedacht moet worden aan het gebruik van lichamelijk geweld, het herhaaldelijk en opzettelijk verstoren van de lessen, enzovoort.

 

**Indien bij ernstige gevallen van wangedrag maatregelen ter voorkoming hebben gefaald, kan het bevoegd gezag, na een formele waarschuwing uiteindelijk overgaan tot het verwijderen van een leerling.

 

 

Naam leerling:                                                                             Bijlage 1

 

Overtreding

Datum

Incident

Maatregel

Paraaf ouders

Eerste

 

Waarschuwing aan de leerling en schriftelijke vastlegging door de groepsleerkracht, melden dat maatregelen worden genomen bij een volgende overtreding binnen zes weken.

 

Tweede
(binnen zes weken na eerste)

 

Schriftelijke vastlegging door groepsleerkracht, groepsleerkracht belt ouders, directie wordt op de hoogte gebracht.

 

Derde
(binnen zes weken na tweede)

 

Schriftelijke vastlegging door groepsleerkracht, directie belt ouders, één dag in andere groep of in een aparte ruimte, met eigen werk.

 

Vierde
(binnen zes weken na vijfde)

 

Schriftelijke vastlegging door groepsleerkracht, uitnodiging ouders door groepsleerkracht en directie. Twee dagen thuis werken en ’s morgens en ’s middags wordt het werk gehaald en ingeleverd op school bij de directie

 

Vijfde
(binnen zes weken na vierde)

 

Schriftelijke vastlegging door groepsleerkracht, uitnodiging ouders door groepsleerkracht en directie, eventueel verwijdering. Week in andere groep of in een aparte ruimte met eigen werk met toezicht.

                                                                                                                           

Afspraken Kanjertraining

                                                                                    

Van scholen wordt verwacht dat ze een teamlid (of meerdere teamleden) belasten met de taak om het beleid ten aanzien van pesten te coördineren, die tevens als aanspreekpunt in het kader van pesten fungeert. Wij kiezen ervoor om deze taak mee te nemen in het bredere perspectief van de pedagogische opdracht van de school, en de domeinen van sociale competentie en burgerschapsvorming. Anders gezegd, de leerkrachten zijn gezamenlijk verantwoordelijk.

 

De taken van de coördinator sociale veiligheid en antipestcoördinator (zie ook “Pesten”) worden op onze school uitgevoerd door de bouwcoördinatoren;

Elise Geutskens (onderbouw)

Jolanda Offerhaus (middenbouw)

Kitty van der Wielen (bovenbouw)

 

De taakomschrijving van deze coördinator ziet er als volgt uit:

  • Ontwikkelen, actualiseren en levend houden van beleid en aanpak m.b.t. burgerschap binnen het curriculum (Jenaplan!!) en het sociaalpedagogische klimaat van de school.
  • Het bijhouden van literatuur over vakdidactisch onderwijs en zich op de hoogte houden van onderzoek en ontwikkelingen.
  • Adviseren bij de keuze, aanpak en implementatie van nieuwe methodes en/of materialen/werkwijze of software op het terrein van burgerschap/Jenaplanonderwijs
  • Op verzoek fungeren als vraagbaak en luisterend oor voor collega’s, ondersteunen van beginnende collega’s op het betreffende vakgebied, bieden van klassenconsultatie en nabespreking.
  • Draagt bij aan de versterking van de inhoudelijke kennis en didactiek in het team op het vakgebied.
  • Bij directie adviseren naar aanleiding van de analyse van kengetallen (bijv. Bvpo enquête) bij het bieden van een passend onderwijsaanbod op het vakgebied.
  • Bewust bezig zijn met goed (vakdidactisch) onderwijs, experimenteren en onderzoeken. Deelnemen aan conferenties en studiedagen en informatie doorspelen.
  • Inscholen en coachen nieuwe leerkrachten.
  • Fungeren als contactpersoon voor de ouders
  • Organiseren ouderbijeenkomsten rondom de kanjertraining
  • Verzorgen van de nieuwsbrieven voor ouders over de kanjertraining
  • Het zorg dragen voor de zichtbaarheid van kanjertrainingafspraken in lokalen, gangen en andere plekken in en om het gebouw.
  • Verzorgen van de jaarlijkse training, en indien iedereen beschikt over een certificaat,  een regelmatig een “opfriscursus” wanneer nodig.

Contact


Middenweg 30a

1703 RC Heerhugowaard

T 072 572 1509

Socialmedia


Facebook

 

Op zoek naar kinderopvang?


Bekijk alle Blosse opvangvormen

Ga snel naar


Home

 

De Zonnewijzer

Kindcentrum de Zonnewijzer

  • Algemeen
  • Het team
  • Schoolgids (pdf)
  • Passend onderwijs
  • Aangesloten bij Blosse

Jenaplan

  • Wat is Jenaplan?
  • Ons Jenaplanonderwijs
  • Waarde(n)vol leren

Beleid en protocollen

  • Privacy op school
  • Vervoersprotocol (pdf)
  • Thuisgebruik tablet
  • antipest-_en_gedragsprotocol
  •  

Schooltijden, vakanties en verlof

  • Schooltijden en vakanties
  • Aanvragen verlof

Digitaal

  • Vanaf groep 5 een iPad
  • Thuisgebruik tablet
  • Internet en social media

Contact


Inbreng ouders

Ouderbetrokkenheid

Ouderraad (OR)

Kindcentrumraad (KC raad)

Gemeenschappelijke MR (GMR)

 

Opvang

Opvang op de Zonnewijzer

Alle opvangvormen

Ontdek talent

 

Kom Kennismaken

Open dagen

 

Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?


Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl

 

Zoeken op onze site


Stamgroepen 


Onderbouw 1/2

  • Komeet
  • Zon
  • Aarde
  • Ster
  • Maan

Middenbouw 3/4/5

  • Calypso
  • Ceres
  • Mars
  • Mercurius
  • Poolster
  • Sirius
  • Supernova

Bovenbouw 6/7/8

  • Eris
  • Neptunus
  • Pluto
  • Saturnus
  • Triton
  • Uranus
  • Venus

Zorggroep

  • Jupiter

Hoogbegaafdengroep

  • Atlas

Aangesloten bij


Blosse

Copyright 2025 - De Zonnewijzer
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Webdesign