Ouderavond over vaccinaties bij infectieziekten

Donderdag 11 juli 2024, 19.30 uur in het servicebureau van Blosse te Heerhugowaard

In Nederland wordt tegen een aantal infectieziektes bescherming geadviseerd door vaccinaties. Het vaccineren van kinderen is de afgelopen periode veel in het nieuws geweest. Er is een ontwikkeling in de maatschappij waarin steeds meer ouders ervoor kiezen hun kinderen niet te laten vaccineren. Een hoge vaccinatiegraad is belangrijk om mensen tegen ernstige ziekten te kunnen blijven beschermen en om uitbraken van deze ziektes te voorkomen.

Wat is het beleid van Blosse opvang?

Wij volgen de algemene richtlijnen vanuit de GGD Nederland en het RIVM voor inenting en vaccinatie. Hier wordt aangegeven dat een vaccinatiegraad van 95% zorgt voor groepsimmuniteit voor alle kinderen tegen ernstige infectieziekten. Zolang we boven de 95% blijven hoeven we ons niet beraden op eventuele vervolgstappen.

Wij vragen aan alle ouders, bij het starten met de opvang, of hun kinderen deelnemen aan het Rijksvaccinatieprogramma. Ouders kunnen dit zelf aangeven in ons ouderportaal Konnect. Deze informatie behandelen we vertrouwelijk.

Onlangs hebben we ouders gevraagd om in ons ouderportaal aan te geven deze vraag te beantwoorden, voor zover zij dat nog niet gedaan hebben. Uiteraard staat het ouders vrij om deze vraag te beantwoorden; dit is geen verplichting. Dit zijn namelijk medische gegevens. De reden dat wij deze informatie vragen is om snel te kunnen handelen bij de uitbraak van een ziekte en als input om beleidskeuzes te kunnen maken.

Uit onze inventarisatie blijkt dat slechts een enkele kinderen per locatie niet deelnemen aan het Rijksvaccinatieprogramma. Voor nu geeft ons dat geen reden om ons beleid ten aanzien van vaccinaties herzien.

De eerste verantwoordelijkheid om de vaccinatiegraad te verhogen ligt bij de overheid en de ouders, niet bij de kinderopvang. Wel verrichten we inspanningen om de ouders te wijzen op het Blosse standpunt en hen toe te leiden naar voorlichting over het belang van vaccinaties. Hierin volgen we het standpunt van Boink (Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang) en de BMK (Brancheorganisatie Maatschappelijke Kinderopvang).

Wat doet Blosse opvang om risico’s van besmetting te beperken?

Wanneer bekend is dat een bepaalde kinderziekte op een locatie heerst, zorgt de leidinggevende er altijd direct voor dat de hygiëneregels verder worden opgeschroefd. Zo beperken we de kans op verspreiding zoveel mogelijk. Ook informeren we de ouders direct dat de kinderziekte heerst en over eventuele maatregelen die ouders moeten nemen.

Waarom is het deelnemen aan het Rijksvaccinatieprogramma belangrijk?

We vinden het belangrijk om ouders goed te informeren over het rijksvaccinatieprogramma voor kinderen. Daarom hebben we de GGD gevraagd een informatie bijeenkomst te organiseren.

Uitnodiging GGD ouderavond over het rijksvaccinatieprogramma bij kinderen.

Deze ouderavond vindt plaats op donderdag 11 juli a.s. en tijdens deze interactieve bijeenkomst geven kinderarts Govert Brinkhorst en jeugdarts Eveline Vlaanderen uitleg over vaccinaties uit het Rijksvaccinatieprogramma. Meer informatie vind je in bijgaande flyer.

Aanmelden kan hier (https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=8x86xU-d2U-7SBy1OTAfFBFzy3Y8Vd1Chc6dZw58xZxUNFhHN0lLWjVMT1kyWVkwSVBCVkg2WEM2MiQlQCNjPTEu)

vaccinatie vaccinatie
flyer vaccinaties ouderavond juli 2024 flyer vaccinaties ouderavond juli 2024